Os celos, son un estado afectivo caracterizado polo medo a perder ou ver reducidos o
cariño e a atención dun ser querido.
Os celos soen aparecer a partir do ano e medio de idade pero poden prolongarse.
As causas máis habituais que provocan este sentimento poden ser:
a) Os privilexios que se otorgan fillos segundo o lugar que ocupan na familia: o primer
fillo, ao estar acostumbrado a ser o único e recibir o afecto e atención dos pais e familia-
res, pódese sentir desplazado cando aparece un irmán co que debe compartir esa
atención e afectos
En ocasións, o irmán menor se sinte menos priviliexado por non ter as concesións que os
pais fan ao maior. Os irmáns que ocupan lugares intermedios na orde de idade, soen sentirse
en segundo plano e buscan con máis insistencia amistades fóra do ámbito familiar.
b) O nacemento dun irmán: o recén nacido require dunha serie de coidados e atención
que fai perder ao maior, parte das atencións que se lle dedicaban a el.
c) Os favoritismos e preferencias dos pais:
as veces, os pais manifestan preferencias por un dos fillos, o que crea celos nos outros.
En ocasións, coa chegada dun fillo de sexo diferente, os pais tenden a manifestar unha
gran satisfacción, polo que o irmán sentirase desplazado.
d) A excesiva dependencia ou necesidade dun dos pais por parte do neno:
normalmente da nai, o que desencadena celos cara ó outro proxenitor por consideralo
rival.
gran satisfacción, polo que o irmán sentirase desplazado.
d) A excesiva dependencia ou necesidade dun dos pais por parte do neno:
normalmente da nai, o que desencadena celos cara ó outro proxenitor por consideralo
rival.
e) As características distintivas dos irmáns: se hai dificultades físicas, intelec-
tuais, de personalidade nun dos irmáns, os demáis poden sentirse menos atendidos e apa-
recer conductas celosas. E ao contrario, se no fogar hai un irmán que destaca polas
súas capacidades, habilidades, simpatía… os familiares, veciños e amigos o supervalo-
súas capacidades, habilidades, simpatía… os familiares, veciños e amigos o supervalo-
ran, sentíndose relegados os demáis irmáns.
O neno/a celoso pode mostrar un ou varias conductas, que explicitamos a continuación:
- Signos de infelicidade e/ou frustración: choro frecuente e sen motivo aparente,
momentos de tristeza, preguntas alusivas a si se lle quere ou non.
- Negativismo: responder cun NO, a propostas que antes aceptaba, ás veces sin escoitar
o que se lle expón e/ou pide.
o que se lle expón e/ou pide.
- Cambios no desenvolvemento da linguaxe: o neno expresase cunha fala infantil
imitando a linguaxe do pequeno, repetición de frases e palabras, tartamudeo…
imitando a linguaxe do pequeno, repetición de frases e palabras, tartamudeo…
- Escaso apetito: come menos que antes e négase a probar alimentos que antes pedía.
- Sono irregular: en xeral pide ir á cama dos pais, ou solicita compañía na súa,
chamando frecuentemente a un adulto.
chamando frecuentemente a un adulto.
- Cambio de estado de ánimo sen causa aparente: pasa da tranquilidade á intranqui-
lidade, da alegría á tristeza, da actividade á inactividade.
lidade, da alegría á tristeza, da actividade á inactividade.
- En casos extremos poden aparecer manifestacións de tipo orgánico: vómitos,
anorexia, mareos, terrores nocturnos, insomnio etc.
anorexia, mareos, terrores nocturnos, insomnio etc.
- En ocasións adoptan conductas desafiantes cara os pais, familiares e profesores,
menosprecian aos compañeiros, aíslanse socialmente, mostran probas de afecto esaxeradas...
menosprecian aos compañeiros, aíslanse socialmente, mostran probas de afecto esaxeradas...
¿Que facer para evitar a aparición e/ou mantemento de conductas
celosas dentro da familia?
- Os gritos e as descalificacións.
- As atencións e dedicacións excesivas.
- Os privilexios a uns fillos frente a outros.
- Comparacións entre os diferentes fillos.
- Atencións e recompensas ao "chivato".
- Comentarios de veciños, amigos e familiares facendo comparacións dos vosos fillos
- Que o fillo maior deba asumir en todo momento a responsabilidade do coidado do
irmán menor.
- A competitividade entre irmáns.
E procurar realizar as conductas que se expoñen a continuación:
- Fomentar a cooperación entre os irmáns (nas tarefas da casa, nos xogos…).
- Observar e reflexionar sobre ás conductas celosas dos nosos fillos e reaccionar
sen darlles excesiva importancia.
- Tratar con afecto e atención frecuentes aos fillos para que perciban que son queridos.
- Favorecer o xogo con todos os fillos(para lograr unha maior armonía entre os irmáns).
- Promover un clima de sosiego e tranquilidade.
- Analizar as posibles causas dos celos e propoñer distintas solucións.
- Educar aos fillos no control das súas emocións: aprender a soportar pequeñas
frustracións.
- Respetar a autoridade dos pais e admitir os límites establecidos na
familia. É dicir, conseguir que se acepten as normas de casa de forma democrática.
- Estimular aos fillos para que expresen o que sinten con liberdade e que compartan
tristezas e alegrías.
No hay comentarios:
Publicar un comentario